maandag 28 februari 2011

Fietslessen in Dordrecht: een speciaal geval

In het najaar van 1993 werd ik benaderd door Vrouwencentrum Menzil in Dordrecht. Zij waren op zoek naar een docent verkeerslessen, omdat ze gestart waren met fietslessen. Zij waren aan het rondbellen en kwamen via via bij mij in Tilburg terecht.


Het was voor mij een prima gelegenheid om een aantal ideeën die ik had voor de verkeerslessen te kunnen testen in Tilburg én Dordrecht. Ik was namelijk op zoek naar een manier om de verkeerslessen levendig te kunnen geven. Regels uitleggen is geen inspirerende bezigheid en alle Nederlandse woorden die je moet kennen maken het lastig. Leg aan mensen die de taal nog niet zo goed begrijpen en spreken eens het verschil uit tussen 'rechts rijden', 'van rechts' 'naar rechts' 'rechtsaf' 'rechtdoor', ......


Het leidde ertoe dat ik ruim twee jaar verkeerslessen gaf bij vrouwencentrum Menzil in Dordrecht. Ook een paar keer een cursus in het centrum en workshops in de Staart. Toen pleitte ik ervoor dat het goed zou zijn om iemand in Dordrecht zelf te zoeken om deze lessen te geven. Ik deed het met plezier, maar in mijn ogen was het niet zo zinvol om steeds iemand van buiten de stad hiervoor in te huren. Bovendien waren de lesmaterialen 'Stap op de Fiets' inmiddels beschikbaar.


In de periode daarna organiseerde ik jaarlijks een landelijke Inspiratiedag die regelmatig door Dordtse fietsdocent Nel bezocht werd.


Vanaf 2008 kregen de fietslessen in Dordrecht weer mijn aandacht. Eerst door betrokkenheid van de Fietsersbond. Ik begeleidde namens hen de nieuwe fietsdocent bij een aantal lessen in Sterrenburg. Leuke klus!

In 2009 werd ik blij verrast met wederom een telefoontje uit Dordrecht. Dit keer door André van het initiatief Wielwijk Fietst! Met als uitkomst dat ik de afgelopen tijd een aantal trainingen gegeven heb aan de Dordtse fietsles docenten en vrijwilligers.

Hier een een filmpje over Wielwijk fietst!


Ik ben benieuwd hoe mijn relatie met de fiets(lessen) in Dordrecht zich verder zal ontwikkelen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten